איך לייצר שגרה נכונה עבור התינוק?
בניית שגרה נכונה עבור התינוק זה בעצם התאמת הסביבה לצורכי התינוק. בתחילת חייו על התינוק להתמודד עם החיים שמחוץ לרחם – תחושות, נשימה, עיכול, להתמודד עם שינויים- חום, קור, לווסת, לארגן את שלב חיפוש ההומאוסטזיס- שלב יצירת יציבות בסביבה משתנה. עליו למצוא סדר בחיים- ללמוד אל חוקיות העולם – רעב, שובע, שינה, משחק.
התינוק נולד עם רפלקסים – בכי, איתור הפטמה, יניקה, אחיזה, תפקידו לדוגמה להודיע לנו שהוא רעב ותפקידנו להבין כי זה מה שהוא צריך ולהאכיל אותו. כלומר עלינו לזהות את אותות התינוק ולהגיב בהתאם. זהו השלב בו נבנה הויסות החושי- תהליך המתייחס להפחתה או הגברה של הפעילות העצבית על מנת לשמור על מצב מאוזן במערכת העצבים המרכזית. יש לה בסיס נוירולוגי, אבל גם בסיס גדול של חשיפה – סביבה. מערכת העצבים מזהה את הגירוי התחושתי ומספקת תגובה מתאימה לגירוי. אם מערכת העצבים לא מאוזנת היא תתפוס גירוי קטן כעוצמתי או משהו עוצמתי כקטן. התהליך הוא בעצם לחבר בין עוצמת הגירוי לתגובה הנכונה. קושי ברפלקסים או קושי בזיהוי מקשה על התהליך.
לעיתים גם התדר של ההורה מעל מה שהילד מסוגל לספוג- ואז מייצרים לילד שגרה שנכונה להורים אך לא לילד, מה שיכול לגרום לגירוי יתר ומכאן לפגיעה בויסות החושי. לדוגמה – יש ילדים שירדמו בקניון הומה ויש ילדים שזקוקים לקו בטוח בכדי להירדם. על ההורה להשכיל לשים לב לצורך של הילד. או ילד שבכל בכי מאכילים אותו- הדבר יכול לפגוע במנגנון הרעב והשובע שלו ולייצר בהמשך בעיות של אכילה רגשית. או ילד שנרתע ממגע ואנחנו נמנעים מלספק – מה שיכול לפגוע במיומנויות אחרות בהמשך החיים.
איזון צריך להיות בכל המערכות- המערכת הטקטילית- מערכת המגע- כשלא בשלה כל תהליך הכניסה לעולם הופך לקשה (אי שקט לא מוסבר, בכי מרובה, רגישויות, אלרגיות, בעיות בעור, בנשימה וכו'). יציאה מאיזון באה לביטוי ברגישות יתר או תת רגישות.
המערכת הווסטיבולרית- שיווי המשקל, (קושי עם קרוסלות, ילדים המקיאים באוטו, חשש מגבהים, מעליות, תזזיתייות יתר, או פחד מתנועה במרחב, לפעמים קשור לדלקות אוזניים חוזרות).
מערכת פרופצטיבית- מודעות הגוף, יציבה, שליטה בתנועה, בעוצמה, במהירות, תכנון תנועתי, זיכרון רצף של תנועות, בא לביטוי במסורבלות, קואורדינציה, קושי בקו אמצע וקשר עין- יד, הבנת גבולות גוף, קושי לאמוד מרחק.
מערכת אודיטורית- שמיעה- קשר הדוק לשיווי משקל ותנועה.
מערכת הריח והטעם.
בויסות להורה תפקיד משמעותי כי הטמפרמנט של ההורה מייצר את התגובה של הילד. לכן יש לתת מענה נכון לצרכים, גירויים במידה, אווירה רגועה ויצירת שגרה וסדר יום נכון וכן לפתח את החושים בצורה נכונה.
במידה ואין הצלחה לזהות צרכים ולספק בהתאם או שלילד בעיה ברפלקסים- מה שלרוב מולד כתוצאה מלידה לפני הזמן או לידה מכשירנית, ניתוח קיסרי או לידה טראומתית, יש לבוא לקבל הנחייה נכונה לעיסוי, עבודה תחושתית, תמיכה במערכת המוטורית, התנהלות עם שינה, קליטה נכונה, דפוסי שגרה ועוד כדי למנוע בעיות בהמשך. בנוסף בעולם שלנו יש לשים לב מהימנעות מהצפת הילד בגירויים, מה שיכול להביא לגירוי יתר.
מוזמנים לקבל הדרכה בביתכם להתנהלות עם התינוק בכל האמור לעייל ולספק לו שגרה בטוחה בכדי ליצור לו עולם בטוח וכניסה טובה לעולם.
ניתן לתת גם כמתנה ליולדת.
אתם מוזמנים לפנות אל טלי גליקסמן לשיחת הסבר והרחבה ומענה לשאלותיכם.
טלפון: 050-848-6651 מייל: tali4baby@gmail.com