התפתחות תינוקות – כללי ייסוד ואבני דרך


הורים אשר תינוקם לא מבצע את הפעולות שתינוקות אחרים המצויים באותו שלב ההתפתחותי מבצעים, מרגישים לעיתים תסכול וחשש מאופן ההתפתחות של תינוקם ומתחילים לתהות אם משהו אולי לקוי אצל ילדם ואולי תינוקם זקוק לטיפול או לאבחון התפתחותי מיוחד.

השוואות מסוג זה  אינם תופעה המאפיינת הורים טריים בלבד – גם הורים מנוסים יותר מבצעים השוואות בין ילדיהם השונים, ונוטים לחשוב שקצב ההתפתחות, צריך להיות זהה אצל כולם.

למשפחתו הקרובה של התינוק תפקיד משמעותי בהכנסת מתח ולחץ להורים, עם שאלות כגון: מה, התינוק שלך עוד לא מתיישב?… שאלות מסוג מלחיצות, והאם מרגישה שניסיונה הוא דל לעומת ניסיונם העשיר של האחרים.

הבאנו כאן טבלה מפורטת של שלבי ההתפתחות הממוצעים לתינוקות על פי חתכי גיל שיכולים לשמש אתכם באופן ראשוני ובסיסי (על מנת לקבל מידע רלוונטי ואישי עבור תינוקכם תצטרכו לפנות לאיש מקצוע מהתחום שייתן חוות דעת אישית ומקצועית).

שנות חייו הראשונות של התינוק מבחינת ההתפתחות המוטורית, השכלית והרגשית הן המהירות והמשמעותית ביותר בימי חייו. תוך זמן קצר הופך התינוק שלכם לילד שרץ משחק עשיר משל עצמו. פירוט קצב ההתפתחות שמוצג להלן הינו קצב ממוצע וחשוב לזכור, כי ישנם הבדלים ויוצר, בעל עולם פנימי בקצב ההתפתחות בין התינוקות וכל תינוק יכול לעבור את שלבי ההתפתחות בקצב שונה מעט. כמובן, שבמקרה של חריגה ושונות
גדולים מן ההתפתחות הממוצעת מומלץ להתייעץ עם רופא ואיש מקצוע המתמחה תינוקות.

בהתפתחות תינוקות יש כמה כללי יסוד חשובים:

– לכל תינוק ישנו קצב התפתחות אישי משלו. הסביבה החברתית והפיזית בה גדל הילד מהווה משקל גדול ביכולות וקצב ההתפתחות של התינוק השוואות בין ילדים שונים בתוך המשפחה ומחוץ למשפחה אינה נכונה.

– קביעת איחור או פיגור התפתחותי של התינוק או הילד הוא תפקידו של רופא הילדים, או מומחה להתפתחות הילד, ולא כל גורם אחר.

– אבני הדרך הן כלליות וממוצעות ותינוקות שאינם מבצעים את אותן אבני דרך בזמן, הממוצע עדיין יכולים להיחשב כבריאים ותקניים.

אבני הדרך בהתפתחות התינוק מחולקים למספר תחומי התפתחות:

– התפתחות חברתית.
– התפתחות החושים.
– התפתחות קוגניטיבית/שכלית.
– התפתחות מוטורית. 


 התפתחות תינוקות גיל חודש


התפתחות מוטורית:
– תנועות ידיים לא מתואמות.
– מביא את הידיים לטווח העיניים והפה.
– בזמן שכיבה על הבטן הוא מניע את הראש לצדדים.
– הראש צונח לאחור אם לא תומכים בו.
– אגרופיו קמוצים לעיתים.
– הרפלקסים הגופניים ערניים ומגיבים.

התפתחות חושית:
– סלידה מריחות מרים.
– מזהה את הריח של חלב אמו.
– התינוק מעדיף תחושות רכות ונעימות ,נהנה מחיבוקים ונשיקות.
– התינוק יירתע לעיתים ממגע קשוח .
– מתמקד בראייה במרחק של 15-20 ס"מ.
– מבט התינוק נודד ולעיתים נבחין בפזילה קלה בעיניו.
– מעדיף צורות של שחור ולבן וניגודים ברורים.
– העדפת פרצוף אדם על פני צורות אחרות.
– שמיעתו של התינוק בשלה.
– שמיעתו של התינוק מאפשרת זיהוי של מספר קולות.
– מסתובב ומגיב לכיוון קולות מוכרים.


התפתחות תינוקות גיל 3 חודשים


התפתחות מוטורית:
– בשכיבה על הבטן, מרים ראש וחזה.
– תומך את הגוף בידיים בשכיבה על הבטן.
– מותח את הרגליים ובועט בזמן שכיבה .
– פותח וסוגר את כפות ידיו.
– בזמן שכפות הרגליים מונחות על משטח קשה, הילד מותח את רגליו כלפי מטה.
– מביא רגליים וידיים לפיו.
– חובט בידיו בחפצים התלויים לפניו.
– תופס ומנענע צעצועים המיועדים לאחיזה.

התפתחות חושית:
– מסתכל ומתמקד בפנים.
– עוקב אחר חפצים נעים.
– מזהה אנשים המוכרים לו ממרחק.
– משתמש בידיים ובעיניים בתאום.
– מחייך ומתרגש למשמע קול הורים וקרוביו.
– ממלמל.
– מחקה קולות מסוימים.
– מפנה הראש לכיוון הקול.

התפתחות חברתית:
– מחקה מספר תנועות והבעות פנים.
– חיוך חברותי כלפי אנשים.
– נהנה ממשחק עם אנשים ובוכה כשהמשחק פוסק.
– מביע עצמו בעזרת הפנים והגוף.

 


התפתחות תינוקות גיל 7 חודשים


התפתחות מוטורית:
– מתהפך מהבטן לגב וחזרה בשכיבה.
– מתחיל ישיבה .
– מצליח לשאת את משקל גופו על הרגליים.
– מעביר משחקים מיד אחת לשנייה.
– אחיזה טובה של חפצים.

התפתחות חושית:
– מזהה רגשות לפי גווני קול שונים.
– מגיב היטב לקולות .
– משתמש בקולו כדי להביע שמחה או כעס.
– המלמול שלו מורכב יותר.
– ראיית הצבע שלו ברורה ומלאה.
– הראייה למרחק מתעצמת.
– מבחין היטב בעצמים נעים.
– מגיב לקריאה בשמו.
– מגיב למילה "לא".

התפתחות קוגניטיבית:
– נאבק ומתאמץ להגיע לחפצים שמחוץ
להישג יד.
– מצליח לאתר חפצים שהוחבאו חלקית.
– חוקר בעזרת ידייו ופיו.

התפתחות חברתית:
– מגיב להבעות פנים של אחרים ברמה הרגשית.
– נהנה ממשחק חברתי עם סביבתו.
– מתעניין בדמויות המשתקפות במראה.


התפתחות תינוקות – גיל  שנה


התפתחות מוטורית:
– יושב ללא תמיכה.
– זוחל קדימה על הבטן.
– עומד על ארבע.
– זוחל על ארבע.
– עובר מישיבה לזחילה לבדו.
– עומד בעזרת חפצים או לבד.
– הולך בעזרת רהיטים.
– עומד לזמן קצר ללא תמיכה.
– יכול ללכת מספר צעדים ללא תמיכה.

התפתחות חברתית ורגשית:
– פחד ממצבים מסוימים.
– העדפת הורה או מטפל על אחרים.
– חזרה על קולות או תנועות למשיכת תשומת לב.
– האכלה עצמית באצבעות.
– הילד מושיט רגל או יד בזמן הלבשתו.
– חרדת זרים בעוצמה משתנה.
– בכי כשההורים עוזבים – חרדת נטישה.
– חיקוי אנשים במשחק.
– העדפה לאנשים או צעצועים מסוימים.
– בדיקת תגובת ההורים למעשים בזמן ההאכלה (סירוב לאכול, יריקת האוכל ועוד…)
– בדיקת תגובת הוריו למעשים כדוגמא: בכי.

התפתחות קוגניטיבית:
– מתן תשומת לב לדיבור.
– תגובה לבקשות פשוטות.
– תגובה למילה לא.
– תגובה בתנועות כמו נענוע ראש למילה לא.
– מלמול בתגובה לפנייה.
– אומר: "אמא", "אבא".
– תגובה בהתלהבות והתפעלות.
– מנסה לחקות מילים.
– בוחן חפצים בצורות ושיטות שונות: ניעור, חבטה, זריקה ועוד.
– מוצא חפצים מוסתרים בקלות.
– מסתכל על תמונה נכונה כאשר קוראים בשמה.
– מחקה תנועות.
– שימוש נכון בחפצים (שתייה מכוס, סירוק שיער, חיוג בטלפון ועוד…)


 נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה נוספת אצלנו בסטודיו "בייבי גורו".

כתיבת תגובה